Blizzard nigdy nie był normalnym producentem tytułów AAA, zawsze zaskakiwał nas tytułami, które skupiały się głównie na rozgrywce online. Ich niezwykle popularne gry: World of Warcraft, Diablo i Starcraft podbiły serca milionów fanów na całym świecie. Kiedy ich ogromne przedsięwzięcie owiane tajemnicą i znane jedynie jako “Titan” upadło wewnętrznie i zostało wycofane Blizzard postanowił przekształcić tą samą grupę projektową do nowe dzieła: Overwatch. Był to bardzo śmiały ruch zwłaszcza, że Overwatch jest idealnym połączeniem dwóch całkiem różnych światów gatunku FPS: dla zielonych i dla zawodowców.

Overwatch to bardzo dopieszczony tytuł, nawet w pierwszych sekundach po zalogowaniu się pojawia się jedna z wielu postaci i wykonuje charakterystyczny dla siebie gest. Gra posiada świetną nieinwazyjną ścieżkę dźwiękową i wspaniałą oprawę graficzną z akcentem filmów wytwórni Pixar, nie będąc jednak zbyt dziecinną jednocześnie. Właśnie dzięki takim detalom Blizzard zmienia spojrzenie na ugruntowany gatunek FPS. Overwatch jest dziełem drużyny projektowej, która nigdy wcześniej nie zajmowała się strzelankami, prawdopodobnie dlatego tytuł ten jest tak interesujący i innowacyjny.

Historia i bohaterowie

Overwatch był specjalną grupą uderzeniową, która miała bronić ludzkości i zaradzić problemowi buntujących się robotów. Pomimo tego, że swoje zadanie wykonali, z czasem ich popularność spadła i organizacja została rozwiązana. Członkowie Overwatch rozeszli się by żyć własnym życiem, jednak po kilku dekadach, świat znów ich potrzebuje. Uniwersum Overwatch jest pogrążone w chaosie. Po długiej wojnie między ludźmi i Omnic-ami (robotami, które stworzyli) świat zmaga się z problemem koegzystencji biologicznego życia i mechanicznego. Oprócz tego spokojnemu życiu zagraża również grupa terrorystyczna zwana Talon, gangi czające się w każdej alejce oraz wybuchające na ulicach zamieszki.

Bohaterowie dostępni w grze Overwatch są bardzo zróżnicowani. Zarya, słynna siłaczka, która z pomocą działka cząsteczkowego chroni sojuszników i niszczy wrogów. Zenyatta, lewitujący mnich, który kocha pokój i miota śmiercionośnymi kulami energii, jednocześnie lecząc. Do dyspozycji mamy 25 bohaterów (w planach są już kolejni) o różnym stylu gry dlatego z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Nie są to jedynie karykatury, każda postać ma swoją historię, charakter i interakcje z innymi bohaterami. Osobowość każdego z nich wręcz wycieka z ekranu pomimo tego, że rozgrywka toczy się w pierwszej osobie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat bohaterów lub historii na stronie oficjalnej stronie Overwatch w zakładce media można znaleźć komiksy, Trailery i filmiki na temat historii i bohaterów. Polecam oglądać w wersji angielskiej, aktorzy głosowi są idealnie dobrani do postaci, a całość jest na niezwykle wysokim poziomie.

Rozgrywka i tryby gry

Od wystartowania zamkniętej wersji Beta w październiku 2015 i otwartej bety w maju 2016 do dzisiaj, gra rozwinęła się ogromnie. W tym momencie dostępnych jest ponad 20 różnych map (nie licząc map dostępnych w specjalnych wydarzeniach) w 5 różnych trybach gry:

  • Atak – mapy do ataku posiadają dwa punkty, które muszą być przejęte przez jedną drużynę lub obronione przez drugą przez jakiś okres czasu.
  • Eskorta – na tego typu mapach drużyna atakująca musi eskortować ładunek przez 3 punkty kontrolne w czasie gdy drużyna broniąca stara się do tego nie dopuścić.
  • Hybryda – mapy hybrydowe są połączeniem ataku i escorty. Na początek trzeba przejąć punkt kontrolny, a następnie eskortować ładunek przez kolejne 2.
  • Kontrola – tu dwie drużyny próbują przejąć i utrzymać kontrolę nad punktem. Po zdobyciu punktu, drużyna musi go utrzymać aż znacznik osiągnie 100%. Każdy punkt znajduje się na innej mapie, a wygrywa ta drużyna, która pierwsza zdobędzie 2 punkty.
  • Arena – nowo dodany tryb gry, w którym zdobywamy punkty za zabicie przeciwnika, ten tryb jest dostępny w 2 wersjach: jeden na wszystkich i drużynowa.

Oprócz wymienionych trybów Overwatch posiada również specjalny tryb gry, w którym możemy ustawiać własne zasady. 500% życia, super szybkość, zawsze dostępne umiejętności i wiele więcej. Mnogość możliwości sprawia, że gra szybko się nie nudzi, a fakt, że każda gra zajmuje nie więcej niż 15 minut bardzo temu sprzyja. Niezależnie od trybu, w każdej grze bierze udział 12 osób podzielonych na dwie drużyny, których członkowie muszą współpracować by wygrać.

Blizzard wprowadził również pewną innowację, którą jest zmiana bohatera w trakcie rozgrywki. W większości gier tego typu oraz gier MOBA gracz zazwyczaj jest zmuszony grać od początku do końca meczu jedną postacią. W tym wypadku możemy dowolnie zmienić postać, aby np. porazić na śmierć denerwującego cybernetycznego ninja skaczącego od ściany do ściany lub zestrzelić latającą “sprawiedliwość” :D. Wycofanie motywu sklepu i zdobywania poziomów w grze pozwala skupić się na samej rozgrywce, a łatwe do nauczenia, trudne do mistrzowskiego opanowania umiejętności tylko dodają uroku.

Każda postać posiada dwie umiejętności, z których można często korzystać – to one określają styl gry danej postaci. Wraz z rozwojem meczu, zdobywaniem nowych punktów kontrolnych, zabijaniem przeciwników i leczeniem ładuje się nasz miernik Ultimate, który daje dostęp do specjalnej umiejętności, która potrafi zmienić przebieg rozgrywki. Soldier 76 włącza na kilkanaście sekund automatyczne namierzanie (czyt. aimbot), Widowmaker widzi przeciwników przez ściany (czyt. wall-hack), a Mei przyzywa zamrażającą śnieżycę.

Rangi, postęp i nagrody

Każdy gracz zaczyna na poziomie pierwszym, poziomy zdobywa się grając, a po zdobyciu poziomu zdobywa się lootbox. W każdym lootboxie znajdują 4 dodatki kosmetyczne do gry: skórki, kwestie, ikony i inne. Lootboxy można dokupić w sklepie dostępnym w grze i jest to jedyna forma mikropłatności. Gra w żadnym wypadku nie jest typu płać-by-wygrać. Wszystkie postacie i mapy są dostępne dla wszystkich od samego początku. Wyjątkiem jest tutaj tryb Competitive, który dostępny jest dla graczy od 25 poziomu doświadczenia. Niestety tak jak w każdej grze z tym trybie tak również tutaj społeczność gry potrafi być toksyczna, jednak gry są na tyle krótkie, a system zgłaszania toksycznych graczy na tyle prosty, że nie musimy się tym przejmować. Celem tego trybu jest oczywiście bycie najlepszym graczem – Top 1.

Dodatkowo po zdobyciu poziomu 10, 20, 30 i tak dalej zdobywa się również ramkę widoczną podczas meczu, a po każdym 100, 200 poziomie itd zdobywa się gwiazdkę lub nowy kolor obramowania (brąz, srebrny 601+, złoty 1201+ i platyna 1801+).

 

Podsumowanie

Overwatch nie wynajduje koła na nowo, jednak sposób prezentacji, dopieszczenia i rozgrywki jest ponad wszystkie standardy. Strzelanka stworzona przez studio, które nigdy wcześniej tego typu gier nie robiło – oznacza to, że mogą próbować nowych rzeczy i nic ich nie ogranicza. Blizzard znany jest z tego, że ich tytuły cieszą się wieloletnią popularnością. Overwatch jest również w pełni spolszczony co otwiera drzwi przed szerszą widownią, jednak osobiście polecam oryginalną angielską wersję językową. Pomimo tego, że Overwatch ma już ponad rok, teraz bardziej niż kiedykolwiek, warto się przyłączyć. Nowe tryby, nowe postacie, nowe lokacje i nowe wydarzenia, a to wszystko okraszone świetnym wsparciem jednego z największych producentów gier MMO gwarantuje dziesiątki jeśli nie setki godzin spędzonych w grze.