Wydana w 1999 roku przez firmę The 3DO Company, gra Heroes of Might and Magic 3 od razu otrzymała pozytywne opinie wielu krytyków. Piękna grafika, niezwykle uzależniający styl rozgrywki oraz ogromna głębia razem pozostawiły graczy na całym świecie przylepionych do ekranów komputerów. “Jeszcze jedna tura” to zdanie, które rodzice w tamtym latach słyszeli bardzo często. Nawet po tylu latach Heroes 3 uzależnia tak samo jak kiedyś.

Popularność a grywalność

Pomimo oszałamiającej przyjemności jaką ta gra przyniosła graczom z całego świata, Heroes 3 pozostaje ukryty i niedoceniony dla jednych lub po prostu zapomniany dla innych. Wkroczył na scenę gier w roku 1999, lecz zachłysnął się pomiędzy innym bardziej wyczekiwanymi tytułami jak Counter Strike i Age of Empires II. Niestety przez to H3 jest znany tylko garstce lojalnych fanów a całkowicie nieznany lub niezrozumiany przez innych. Do dzisiaj istnieje stworzona przez graczy aktywna liga Heroes 3 z punktami rankingowymi i sezonami, w której weterani (głównie Rosjanie) toczą boje o pierwsze miejsce.

Czym jest Heroes of Might and Magic 3

W pigułce Heroes to strategia turowa rozgrywana na dziesiątkach różnych map. Każdy gracz wybiera miasto (które wyznacza dostępne jednostki) i steruje swoimi armiami poprzez dostępnych bohaterów. Celem bohaterów jest poszerzać granice, zdobywać zasoby, odkrywać mapę i podbijać przeciwników oraz neutralne armię. Tak jak w większości gier strategicznych gracz musi najpierw uzbierać odpowiednią ilość zasobów zanim rozbuduje miasto i zatrudni dodatkowe wojsko. Wraz z rozwojem miasta dostępne są nowe jednostki i ulepszenia dla wojska, bohaterów i przychodu. Scenariusze wygrywa się zazwyczaj przez pokonanie wszystkich przeciwników, chociaż jest kilka wyjątków, gdzie trzeba zająć jakieś miasto, pokonać bohatera lub potwora lub zdobyć artefakt przed przeciwnikiem.

Pod tą kopułą pozornej prostoty leży świat złożoności. Gdy zaczniemy rozwijać poszczególnych bohaterów od razu rzuci się w oczy, że każdy heros i typ jednostek ma swoje wady i zalety. Posiadanie jednego bohatera dowodzącego wszystkimi dostępnymi jednostkami się nie sprawdzi. Głównie przez ogrom mapy, kary za poruszanie się po różnym terenie i fakt, że miasto zostaje bezbronne i narażone na ataki przeciwników. Każdy bohater może nauczyć się kilku umiejętności z wielu dostępnych co z odrobiną szczęścia pozwala na dopasowanie go na każdą sytuację.

Niezapomniany klimat

Heroes of Might and Magic 3 jednak naprawdę błyszczy kiedy spojrzymy na proste detale. Estetyka na przykład jest przepyszna, miasta są piękne i każde ma swój własny styl. Czasami gra się tylko po to by odkrywać mapę, zdobywać intrygujące artefakty i zwiedzać różne tereny niż walczyć by wygrać. Ścieżka dźwiękowa w grze jest świetna, naprawdę dopracowana. Każde miasto ma swoją każdą ścieżkę, która idealnie oddaje klimat frakcji. Wisienką na torcie są drobne dźwięki rozsiane po całej mapie, które towarzyszą nam w wędrówce. Na przykład cięcie drewna przy tartaku, albo radosny zielony krasnoludek koło mistycznego ogrodu. To właśnie w tych drobnych detalach siedzi prawdziwy urok tej gry. Zawsze jest coś jeszcze do odkrycia – “jeszcze jedna tura”.