Niektórzy bohaterowie powstają, gdy są potrzebni. Inni budują swoją reputację przez lata. Ten drugi przypadek występuje w Fable: Zapomniane Opowieści, grze w której doświadczymy jak wygląda życie archetypowego fantastycznego bohatera oraz w pewnym stopniu wpłyniemy na to co się z nim stanie. Fable: Zapomniane Opowieści był bardzo udanym tytułem w świecie konsol w 2004 roku i został pozytywnie oceniony przez rzesze graczy. Na szczęście ten trend przetrwał też w wersji PC 12 miesięcy później i gra nadal świetnie łączyła graczy z głównym bohaterem i światem, w którym żyje. Najciekawszą częścią Fable jest podejmowanie decyzji i obserwowanie jak zmienia się bohater i świat w zależności od naszych wyborów.

Historia i rozwój bohatera

Historia w grze jest raczej prosta: zaczynamy jako młody chłopiec, który zostaję osierocony po tym jak na ich mieścinę najeżdżają bandyci. Szczęśliwie zostajemy ocaleni i zabrani do Gildii Bohaterów gdzie zaczynamy trening na prawdziwego herosa. Mimo tego, że rozpoczynamy jako dziecko i mamy możliwość interakcji z mieszkańcami to gra zaczyna się kręcić dopiero po nalocie bandytów i przybyciu do Gildii. To właśnie tutaj dowiadujemy się o 3 podstawowych atrybutach bohatera dostępnych do rozwoju: Strength (Siła), Skill (Zręczność) i Will (Wola). Siła to przede wszystkim umiejętności fizyczne takie jak życie i wytrzymałość. Zręczność określa jak dobrze posługujemy się łukiem lub kuszą. Ostatecznie Wola to umiejętność rzucania czarów. Dostępne jest sporo czarów, których poziom można zwiększyć. Gildia będzie naszą bazą operacji i stąd też wybiera się zadania do wykonania.

Zdobywanie doświadczenia w Fable: Zapomniane Opowieści zmienia się zależnie od tego jak gramy. W tym wypadku zdobywanie doświadczenia nie odstaje od stylu gry: wszystko co robimy zmienia świat i może zmienić możliwe wyniki. Większość otrzymywanego doświadczenia trafi do puli ogólnej i można je potem wykorzystać do zwiększenia dowolnej umiejętności. Oprócz tego otrzymujemy też dodatkowe doświadczenie, które zależy od tego jakich atrybutów używamy podczas walki. Walka mieczem da czerwone punkty siły, strzelanie z łuku zielone punkty zręczności, a rzucanie zaklęć da niebieskie punkty woli. Aby jeszcze bardziej to uwydatnić wygląd bohatera zmienia się zależnie od tego, który atrybut dominuje. Wydanie dużej ilości doświadczenia na atrybuty siły widocznie zwiększy mięśnie bohatera a korzystanie z magii szybko go postarzy. Warto też wspomnieć, że zbyt długie przebywanie w więzieniu również nas postarzy.

Decyzje i konsekwencje

Osobliwy główny bohater w Fable: Zapomniane Opowieści jest bardziej interesujący niż potrzeba aby zaintrygować nawet największych weteranów RPGów. Jest bardzo wiele okazji do podejmowania decyzji i wpływania na wygląd herosa. Na samym początku gry jest to świetnie zaprezentowane gdy staniemy przed wyborem: donieść na zdradzającego męża żonie lub utrzymać to w tajemnicy. Co ciekawe jest też trzecie wyjście gdzie obiecujemy mężczyźnie dotrzymać jego tajemnice a potem idziemy donieść żonie (warto potem za nią iść i obejrzeć ciekawą scenkę).

Walka i przeciwnicy

Sterowanie podczas walki w Fable nie jest idealne, ale robi to co musi. Na początku warto dopasować ustawienia klawiszy zanim zaczniemy rozgrywkę na poważnie. Świetnym aspektem walki jest możliwość zablokowania przełączania przeciwników lub używanie trybu wolnego. Ataki bohatera są dość zamaszyste więc nie trzeba się martwić o to czy trafimy wrogów w trybie wolnym. A tych jest całkiem sporo i niekiedy wymagają dodatkowej strategii. Zaczynając od stad os i bandytów poprzez nieumarłych aż do wilkołaków i trolli. Ponownie w kilku przypadkach gra przedstawi przed nami wybór czy oszczędzić czy dobić przeciwników.

Podsumowanie

Fable: Zapomniane Opowieści naprawdę wciąga gracza do swojego świata. Pozwala mu wpływać na pewne aspekty nie tylko bohatera ale też samego świata. Gra posiada wiele unikatowych, zabawnych i podniosłych momentów co pozwala jej błyszczeć i zdecydowanie wyróżnia ją wśród gier RPG z tego okresu. Chociaż niektórzy narzekają, że gra jest zdecydowanie za krótka (około 20 do 30 godzin, część graczy kończyła grę po około 15 godzinach) to twórcy gry naprawdę się postarali i spełnili prawie wszystkie swoje obietnice tworząc wspaniałą grę. Gra doczekała się też odnowionej wersji HD zatytułowanej Fable: Anniversary.